Asid Lemak Omega-3 Fatty Acids Membantu Mengelakkan Penyakit Kronik


TAHUKAH ANDA?

Kajian menunjukkan bahawa, Asid Lemak Omega-3 mengurangkan keradangan (inflammation) dan boleh membantu mengurangkan risiko PENYAKIT KRONIK seperti:



1. Penyakit jantung

Peranan Asid Lemak Omega-3 dalam penyakit kardiovaskular sudah terbukti. Salah satu cara terbaik untuk membantu mencegah penyakit jantung adalah untuk makan makanan yang rendah lemak tepu dan makan makanan yang kaya dengan lemak monotaktepu (monousaturated fats) dan politaktepu (polyunsaturated fats) termasuk Asid Lemak omega-3.

Bukti klinikal menunjukkan bahawa EPA dan DHA (asid eicosapentaenoic dan asid docosahexaenoic, 2 Asid Lemak omega-3 yang ditemui dalam minyak ikan) membantu mengurangkan faktor risiko untuk penyakit jantung, termasuk kolesterol tinggi dan tekanan darah tinggi.

Minyak ikan telah menunjukkan dapat menurunkan tahap trigliserida (lemak dalam darah), dan untuk mengurangkan risiko kematian, serangan jantung, strok, dan ritma jantung tidak normal pada orang yang sudah mengalami serangan jantung. Minyak ikan juga muncul untuk membantu mencegah dan merawat aterosklerosis (pengerasan arteri) dengan melambatkan pembangunan plak dan darah beku, yang boleh menyumbat arteri.

Kajian besar-besaran mencadangkan bahawa dengan mendapatkan Asid Lemak omega-3 dalam diet, terutamanya daripada ikan, membantu melindungi daripada strok yang disebabkan oleh pembentukan plak dan darah beku dalam arteri yang membawa kepada otak. Makan sekurang-kurangnya 2 hidangan ikan seminggu boleh mengurangkan risiko strok sebanyak 50%.

Walaubagaimanapun, minyak ikan dan omega-3 asid lemak pada dos yang tinggi boleh meningkatkan risiko pendarahan. Orang yang makan lebih daripada 3 gram Asid Lemak omega-3 sehari (bersamaan dengan 3 hidangan ikan setiap hari) mungkin mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk strok pendarahan (hemorrhagic stroke), sejenis strok yang boleh membawa maut di mana arteri dalam kebocoran otak atau pecah.



2. Kanser

Kanser Kolon

Pengambilan makanan yang kaya dengan Asid Lemak Omega-3 boleh mengurangkan risiko kanser kolorektal. Sebagai contoh, Eskimo, yang cenderung untuk mempunyai diet lemak yang tinggi, tetapi makan sejumlah besar ikan kaya dengan Asid Lemak Omega-3, mempunyai kadar kanser kolorektal yang rendah.

Kajian haiwan dan kajian makmal telah mendapati bahawa Asid Lemak Omega-3 mencegah kanser kolon menjadi lebih buruk. Kajian awal menunjukkan bahawa mengambil minyak ikan setiap hari boleh membantu melambatkan perkembangan kanser kolon pada mereka yang masih dalam peringkat awal penyakit ini.

Jika anda mempunyai kanser kolorektal, minta pendapat doktor anda sebelum mengambil sebarang makanan tambahan.

Kanser Payudara

Walaupun tidak semua pakar bersetuju, wanita yang makan makanan yang kaya dengan Asid Lemak Omega-3 selama bertahun-tahun mungkin kurang cenderung untuk menghidap kanser payudara. Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk memahami kesan Asid Lemak Omega-3 ke atas pencegahan kanser payudara.

Kanser Prostat

Kajian berasaskan penduduk kumpulan lelaki mencadangkan bahawa diet rendah lemak termasuk Asid Lemak Omega-3 dari minyak ikan atau ikan membantu mencegah perkembangan kanser prostat.




3. Masalah sendi

Rheumatoid Arthritis

Kebanyakan kajian klinikal ke atas makanan tambahan Asid Lemak Omega-3 untuk Artritis (sakit sendi), telah memberi tumpuan kepada Rheumatoid Arthritis (RA), iaitu penyakit autoimun yang menyebabkan keradangan pada sendi.

Beberapa kajian kecil telah mendapati bahawa minyak ikan membantu mengurangkan gejala RA, termasuk sakit sendi dan kekakuan yang berlaku pada waktu pagi. Satu kajian menunjukkan bahawa pesakit RA yang mengambil minyak ikan mungkin dapat mengurangkan dos non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAID). Walaubagaimanapun, tidak seperti ubat-ubatan preskripsi, minyak ikan tidak dapat memperlahankan perkembangan RA, hanya dapat merawat gejala. Kerosakan sendi masih berlaku.

Kajian makmal mencadangkan bahawa diet yang kaya dengan Asid Lemak Omega-3 (dan rendah dengan inflammatory omega-6 fatty acids) boleh membantu orang ramai yang mempunyai masalah Osteoartritis, walaupun kajian yang lebih diperlukan. New Zealand green lipped mussel (Perna canaliculus), sumber Asid Lemak Omega-3 lain yang berpotensi, telah melaporkan dapat mengurangkan kekakuan sendi dan kesakitan, meningkatkan kekuatan cengkaman, dan meningkatkan kelajuan berjalan kaki dalam kumpulan kecil orang yang mengalami Osteoartritis. Bagi sesetengah orang, gejala semakin teruk sebelum mereka bertambah baik.

An analysis of 17 randomized, controlled clinical trials looked at the pain relieving effects of omega-3 fatty acid supplements in people with RA or joint pain caused by inflammatory bowel disease (IBS) and painful menstruation (dysmenorrhea). The results suggest that omega-3 fatty acids, along with conventional therapies such as NSAIDs, may help relieve joint pain associated with these conditions.

Sumber: http://www.umm.edu/altmed/articles/omega-3-000316.htm



Dapatkan Omega Guard sementara HARGA PROMOSI sekarang :)


Untuk Info & Order: 
Nadiah Suhaidi
Shaklee Independent Distributor 
Shaklee ID - 869533
Email: n_nadiah@yahoo.com 
SMS/Whatsapp: 012 229 5680

Post a Comment

0 Comments